Fri frakt på order över 1000 kr! - mx365 är inte störst (än) men billigast!

mx365® #mittnyavarumärke - MX - Enduro - Motocross!

mx365® - varumärket inom motocross och enduro!

Steg 1 - Välj tillverkare

Vi ska bli det största svenska varumärket inom sporten!

Äntligen kan du renovera eller byta kolv på din mx, cross och enduro utan tomt motocross konto!
Hos oss är mxdelarna billiga men med bibehållen kvalitet!
I vår verkstad och med vår kompetente mekaniker utför vi alla arbeten!

mx365® har ETT motto, det är lika enkelt som tydligt - Vi ger mest körning per spenderad krona!

Genom bra kvalitet på arbete och delar till bra pris blir ditt hojägande billigare!
Vi vill också ge Dig kunskap genom flertaler artiklar om det som rör crossägandet! Dessa finns i menyn.

Varför är en kolv på mx365 så billig?!

Ta dig tiden att läsa - DET ÄR VÄRT DET!
Din plånbok kommer älska det och din cykel kommer att prestera lika bra :-)

Vad vi skulle vilja förklara är varför de är prissatta så konkurrenskraftigt och
varför man inte ska tro att genom att betala mer för ett annat märke på kolven,
att du automatiskt då får en bättre mx kolv.

Priset du betalar påverkas inte bara av produktionskostnaderna,
utan även med antalet personer som har hanterat produkten innan du får den.

För det första bör du veta att mycket få motorcykeltillverkare någonsin har gjort sina egna kolvar.

Precis som däck, batterier, kedjor etc. köps de in från en specialist.
För att ytterligare komplicera saken, gör kolvtillverkarna inte kolvringarna!
Kolv från mx365 använder antingen TP eller Riken ringar, (samma som OEM).

Detta ger en försörjningskedja där varje person eller företag som hanterar produkten gör en vinst
och höjer priset till den slutliga "slutanvändaren" - DU föraren!
Genom att välja en motocross kolv från mx365, köper du av den kortaste leveranskedjan!

Så här fungerar det:

Våra cross kolvar tillverkas i batchar om 1000 stycken (för varje modell) från fabriken.
Under denna kvantitet, ökar priserna, över denna kvantitet minskar priset enbart marginellt.
mx365 köper tusen kolvar till ett mycket bra pris, DU köper en kolv, vilket ger enbart en "mellanhand".

Vi lider därav inte av agentur eller höga overheadkostnader, Vilka enbart drabbar slutpriset till Dig!

...ja, ja - men kvaliteten då?

Men hur är kvaliteten, var är kolvarna tillverkade och spelar det någon roll frågar du? Väl, ja och nej.

Tillverkningstekniken för mx kolvar har verkligen inte förändrats under de senaste 30 åren.
Det är väl känt och hög kvalitet på kolvar kan produceras var som helst i världen.

mx365 2-takts kolvar gjuts och bearbetas i Taiwan, medan våra 4-takts kolvar är smidda i Taiwan och bearbetas i Japan.
Faktum är att om man inte har en stor Taiwanesisk ingrediens i tillverkningsprocessen,
det enda man då tillför är en oproportonerligt hög produktionskostnad till slutprodukten.

Glöm inte att kostnaden för en (skicklig) arbetare i Taiwan är 1000 SEK per vecka.
Samma verktygsmaskiner används likväl om de används av $1000 per vecka amerikanska arbetare
eller €900 per vecka italienska arbetare.

Om en produkt är tillverkad i Kina bör du betala mycket mindre.
Om inte, ja då är det någon som tjänar stora pengar på dig!

Glöm inte att bilindustrin idag har stora underleverantörer i Kina.
Även om du kör "premium" som Audi, BMW eller Mercedes så är en stor del av komponenterna licenstillverkade i Asien!
Vi kan också ta hårddiskar till datorer som exempel - 90% av all tillverkning sker i Bangladesh. Detta påverkade hela världsmarknaden för ett par år sedan när all produktion slogs ut på grund av översvämningarna där och priset gick från ca 400 kr till 1500-2000 kr eftersom produktionen stod still i flera månader. Värt att tänka på när man köper en MacBook eller HP.

Allt handlar om kostnader, tro inget annat...
Kvalitet kan idag tillverkas varsom helst på jorden, det som styr priset är arbetskostnaden!

Missa inte våra kopplingskorgar!

Tillverkade i ett stycke utan skarvar!
Materialet är den starkaste kommersiella legeringen - överlägsen OEM!

Koppingskorgarna finns till de flesta modeller och tillverkare.
Det är med andra ord dax att sluta fila på din korg och köpa en ny!
Priset är nämligen extremt tilltalande 25-50% lägre än konkurerande tillverkare.

mx365 kopplingskorgar tål mest av alla - det garanterar vi!
Skulle det mot all förmodan ske ett missöde så kontakta oss omgående.

Vad är mx365?!

(...håll ut hela vägen till slutet)

Det hela började med en man som passerade 40... alla som gjort det vet vad det innebär - KRIS!! En del skaffar en cab, andra en båt. Vissa gör som jag man tänker efter på vad som var ball när man var ung och fräsch. I mitt fall var det 80 kubikare vid 15 års ålder, jag skippade moped (allt som skedde då är preskriberat...).

Så vad gör man då när man blir "gammal" - jo, skaffar en hoj så klart!

...men eftersom man blivit lite smartare så började jag lungt. Bara för att kolla så det inte var ett helt galet infall så köptes en kinafiddy för 4000:- bara för att få känslan av att vara 15 och det är ju en billig grej om man inser att man defacto är över 40 och det är helt fel. Men det galna infallet var ju helball och efter ett år så började letandet efter en RIKTIG maskin.

det blev en Honda CR125 -01:a. 

Man kom ju ihåg det där härliga draget från 80 kubikarn, men man glömmer av sig... Att gå från puttrande fiddy till en rejäl 2-takt höll på att sluta redan första turen - BRAAAAAAAAAAAP!!! - hade helt glömt det där sista trycket när man når fullt varv. Satt lite halvlojt tillbaka (fiddystajl)... vurpan var en millisekund borta.

Kinamaskiner är som ni vet - ett lotteri, jag fick en som än idag (3 år senare) fortfarande går utan en enda utbytt del. En, om än, 14 år gammal 2-takts Japanare var lite annat, men efter 4 timmar så kom vit rök... - sprucken avgasbom var orsaken. När ändå hojen stod i garaget så revs den ner helt. Lager i swing och länkage var totalt uppätna, det var packad lera som "agerade" lager mellan söndermalda nållagerrester. Hjulagren hade också sett bättre dar...

ja, ni fattar - det behövdes renovering! Tänkte börja med det mest nödvändiga, cylinder.

Detta var innan jag visste man kunde renovera, så bilen styrdes mot Honda i Göteborg. Fick ett kostnadsförslag på 5 papp ??? det kändes j***ligt dyrt, så börja härja runt på nätet. Upptäckte att butiker med originaldelar blommar det inte av i Sverige, så fortsatte letandet utomlands - Ebay såklart. I USA däremot så är utbudet 100-gånger bättre och priserna också. 

Eftersom man är entreprenör så började man givetvis leta lösningar - det måste gå att kunna erbjuda originaldelar till ett bra pris även i Sverige! Utan dyr frakt - tull - och lång leveranstid. En idé utformades men föll på parrallellimport, dryga böter att parrallellimportera märkesvaror in till EU (ett känt fall är Lewis jeans, kostade en Engelsk kedja åtta siffrigt i böter). Men en sann entreprenör fortsätter letande efter lösningen - en ny kontakt hittades i EU. Arbetet med en hemsida påbörjades för att erbjuda original OEM delar ca. 20% under det som erbjuds av svenska handlare idag.

"OEM Butiken" var ett embryo!
Skapandet av en Facebooksida och en Demobutik påbörjades. Kolla gärna: https://www.facebook.com/OEMButiken/

Insåg tidigt att detta kommer ta mycket tid i anspråk och frågade en kille jag träffat online i spel på paddan (Clash of Clans). Eftersom vi pratat mycket cross i chatten visste jag att han hade ett genuint intresse. Han tackade omgående ja - Sebastian var med på tåget!

MEN letandet efter lösningar fortsatte givetvis, och nu dök en ännu bättre möjlighet upp. Jag hittade en tillverkare av kolvar i samma kvalitet som original! Kolvar som tillverkas i samma fabriker som andra eftermarknads "märkes" kolvar görs. Stor chans att du redan kör på en! Troligen startade dessa "märkeskolver" sin bana i väst men man flyttade delar av tillverkningen till låglöneländer (med bibehållen kvalitet), men istället för att ge DIG ett bättre pris så fyller man sina egna fickor. Tyvärr så vill dessa märken behålla sin "höga status" och höga pris - den som betalar för det, det är DU!

Jag valde att gå under ett eget namn och det är så mx365 skapades, ett märke som ger DIG benefit av att tillverkningen sker i Asien. Alla våra produkter tillverkas enligt tillverkarens specifikationer och har samma kvalitet. Du köper alltså kvalitet enligt OEM men till ett billigare pris.

Glöm inte att Apples produkter tillverkas i Kina. Trots det är det folks uppfattning att tillverkning i Kina (Asien) innebär skräpprodukter?! Man kan enkelt säga så här angående tillverkning i Asien - säg vad du vill ha, och vad du vill betala för det. Exempel: Vill man bara betala 5$ för en kolv, ja då får man en kolv som kostar 5$ - det som händer är att tillverkaren använder annat material, tunnare gods, outbildad personal, billiga maskiner (toleranser som inte är inom specifikationer om 0,001 mm) med mera.

...man får en kolv som helt enkelt är värd 5$ - exakt det man beställde (rent skräp som inte går att sälja).

Rent hypotetiskt (om vi bortser från att det är så, men i alla fall):
Vi säger att KTM300 idag tillverkas i Kina. Jag kontaktar då en agent i Kina och säger att jag vill ha en KTM300 - MEN jag vill bara betala 500$ för den!
Agentens svar blir: "Absolut, det fixar jag mot en förskottsbetalad minimiorder på 1000 stycken"
Jag säger då att jag vill komma och inspektera fabriken som skall producera min hoj. På plats ser jag en toppmodern fabrik som gör riktiga KTM300 - det finns till och med hojar i Showrummet man kan ta på. YEAAHH!! tänker jag och pekar på hojen och säger: "En sån är det jag vill ha för 500$"
"Absolut" svarar agenten.
Glad som fan åker jag hem och börjar med annonser och bla bla här i Sverige, för jag vill få sålt så många som möjligt när mina hojar kommer om 3 månader.
3 månader senare kommer mina hojar - och det är sketna kina fiddys!! - som ser ut som en KTM300
Tvärförbannad ringer jag agenten, som svarar enkelt: "Du ville ha en KTM300 för 500$ och det fick du!"
Så där står jag - En halvmiljon dollar fattigare och med 1000 stycken Fiddys.
Väldigt förenklat men ändå exakt som det är!

Exakt som min Kinafiddy jag köpte (baserad på Honda CRF) - tillverkning i billiga material/legeringar, maskiner med toleranser som ligger på 0,1 mm, outbildad personal - hojen liknar en CRF, fungerar, och ibland har man till och med tur att det blir "ok" - Men den går inte att sälja som en Honda. I Kina får man helt enkelt det man begär, man förhandlar aldrig om priset - bara slutresultatet.

Samma sak är det givetvis åt andra hållet, vi tar Apple som exempel igen. Apple har stränga specifikationer som ska uppfyllas och då får man slutresultat därefter. Som vi sagt tidigare på sidan; den enda faktor man kan "spara" på, det är lönekostnaden. (Fabriken får heller inte betalt för produkter som inte uppnår specifikationerna, alltså meningslöst). Så då återstår bara valet av produktionsland kvar.

Vi tar Apple som exempel en gång till, för ett par år sedan började det läcka ut om arbetsförhållandena i Kina på Apples fabriker. Apple fick mycket stryk i media och sa att lönerna höjdes med 400%. Konsekvensen för priset på en iPhone blev knappt märkbart. Googla "apple chines workers salery" så får ni se själva. Skulle lönekostnaderna höjas 400% på Volvo - ja, do the math. (Apple är inte ensamma, ALLA tillverkar i Asien)

Vet inte vad ni anser men jag skulle säga att Apples produkter är kvalitet!
Precis som produkter från mx365 är kvalitet.
Vi sparar heller inte på material, tillverkningsmaskiner, kompetent personal eller toleranser! Allt är lika enkelt som vårt motto: Vi ger mest körning per spenderad krona!

...så vad hände då med idén om OEM till bättre pris. Jo, den är levande men lagd på is - men kontakterna finns fortfarande och vi kan erbjuda dig som söker delar som inte ingår i mx365 utbud. Detta till ett pris som är ca. 20% under det som erbjuds på Svenska sidor idag. Det du får "stå ut" med är att leveranstiden är 1-2 veckor. Vi har tillgång till delar för alla de stora tillverkarna såsom Honda, KTM, Kawasaki, Yamaha, Suzuki, Husqvarna. Kontakta oss bara så hjälper vi dig! Det som den Svenske generalagenten har tillgång till, har vi också (i stort sett alla tillverkare har sina centrallager i Holland varifrån hela EU förses)

Kul att du läste hela vägen ;-)
Vi ses i spåren! - BRAAAAAAP

Martin Persson - Entusiast, entreprenör, skapare och grundare av mx365
Richard Madar - Entusiast, entreprenör, och mekaniker.